Het belang van goed bewegen!

Bijgewerkt: feb 25

Dat we meer en vaker moeten bewegen, is een feit! Vitaliteit is een hot item en niet voor niets. Ook bedrijven erkennen steeds meer de voordelen van gezonde en vitale medewerkers. Niet alleen het ziekteverzuim telt hierbij als weegpunt. Fitte en vitale mensen voelen zich goed en zijn actiever. De spin-off daarvan is dat zij productiever zijn en beter samenwerken. Dit is niet alleen goed voor de werkgever, het is beter voor de werknemer. Want ook buiten het werk om houden zij voldoende energie over voor activiteiten.


Wij juichen toe dat steeds meer mensen gaan bewegen en sporten. En dat bedrijven hun medewerkers hierin stimuleren en steunen. Maar er zijn valkuilen, bewegingskwaliteit krijgt namelijk nauwelijks aandacht. Massaal gaan we naar de sportschool, doen we mee aan bootcamps, marathons en sportevenementen. Maar vaak niet met de juiste begeleiding en verzorging. De kans op blessures is zodoende groot.


Kortom met het aanbieden van voedingsadvies en een abonnement voor de sportschool, ben je er als werkgever nog niet. Denk ook eens aan begeleiding in trainen en bewegen, preventieve sportzorg en het aanleren van goede bewegingspatronen.


Efficiënt bewegen en compensaties

Met een goede bewegingskwaliteit doelen wij op efficiënt bewegen en het aanleren van goede bewegingspatronen. Zo leert men bewust spiergebruik aan. Niet alleen verminder je zo het risico op blessures, maar het prestatievermogen verhoogt. Op de werkvloer en op de sportbaan.


Hier gaat een stukje bewegingswetenschap aan vooraf. Het is bekend dat ons lichaam compenseert met bewegingen. Om het begrijpelijk te maken, een voorbeeld op visueel niveau. Met een zere enkel, ga je mank lopen. Om te kunnen lopen, compenseert je lichaam zichtbaar. Dit gebeurt ook op spierniveau terwijl je niets mankeert, elke dag en de hele dag. En dat kun je niet zien en dat heb je zelf niet of onvoldoende door. Zelfs bij ontwikkelde sporters vinden we compensaties als oorzaak voor klachten en blessures.


Musculaire compensaties

Compensatie is een alternatieve manier die het lichaam gebruikt wanneer de van nature voorgeschreven (neuromusculaire) strategie niet langer een haalbare optie is. Oftewel, een compensatie is de poging van het lichaam om het gebrek aan beweging in een gebied goed te maken door een nieuwe beweging toe te voegen.


Uiteindelijk past je lichaam zich aan en kun je niet meer stoppen met de aangeleerde bewegingsdisfuncties.  Primaire spieren (agonisten) doen hun werk niet goed en secundaire spieren (synergisten) compenseren dat. Secundaire spieren voeren taken uit waarvoor ze eigenlijk niet geschikt zijn. En daar ben jij je niet eens van bewust. Je weet simpelweg niet meer hoe je bepaalde bewegingen anders kunt uitvoeren. En dat terwijl je lichaam wel in staat is om die bewegingen beter en efficiënter uit te voeren.


Compensaties op dit niveau vallen dus niet zomaar op, maar leveren wel vaak terugkerende klachten. A-specifieke klachten waarvan de oorzaak niet zo makkelijk verklaarbaar is.

Ook op neuromusculair niveau treden compensaties op. Als spieren niet of nauwelijks gebruikt worden voor hun doeleinden, dan ontwikkelen die spieren zich ook niet. En andere spieren nemen taken over.  Deze bewegingsdisfuncties beperken onze prestaties en verhogen de kans op blessures enorm. Hoe zich dit ontwikkelt, verschilt per persoon. Door blessures of trauma’s in het verleden, of je dagelijkse activiteiten zoals werk, ontwikkelt jouw bewegingspatroon zich.


Lastig

De duidelijke compensaties liggen dus voor de hand. Een ander loopgedrag bij pijn aan enkel, kuit of knie valt wel op. Jijzelf, je trainer of therapeut weten in dat geval hoe te handelen. Maar compensaties op neuromusculair niveau zijn lastig te herkennen.


Als jij een beweging wilt maken, maken je hersenen beslissingen waar jij je niet bewust van bent. Je hersenen sturen spieren aan om de taak uit te voeren. En zolang een beweging gehaald wordt, merk jij niets van compensaties. Deze compensaties leiden uiteindelijk echter wel tot klachten. Denk aan de lage rugpijn die vaak terug te leiden is naar overbelasting als gevolg van onvoldoende gebruik van omliggende spieren.  Compensaties en daarmee ongecontroleerde bewegingen verhogen zelfs het risico op acute blessures zoals verzwikkingen. Bovendien hinderen compensaties de algemene prestatie.


Kinetische controle

De wetenschap is het er al een tijdje mee eens. Niet een enkele spier voert de beweging uit maar een beweging komt voort uit een kettingreactie van meerdere spieren die aanspannen en ontspannen. Dat noemen we kinetische controle.


Een zwakke schakel, verzwakt die hele kinetische keten. Compensaties zijn zwakke schakels. Wanneer een spier zijn werk niet doet, kan dat vervelende gevolgen hebben voor andere delen in de keten. Een probleem in de enkel, knie of heup kan zomaar de oorzaak van lage rugklachten zijn. Dat is ook de reden waarom wij voor een holistische aanpak kiezen bij behandelingen. Wij concentreren ons niet alleen op het pijnlijke deel.


De oorzaak van terugkerende klachten zoals overbelastingen los je niet op met pijnstillers, spierverslappers of behandeling van het pijnlijke deel. Voor een oplossing dien je eerst de kinetische controle, jouw bewegingspatronen inzichtelijk te maken. Met kennis van jouw zwakke ‘schakels’, kunnen wij samen conclusies trekken en gericht her-trainen.

Leer je hersenen weer de juiste bewegingskeuzes te laten maken en verbeter je bewegingsprestaties voor lange duur. Een verbeterde bewegingsgezondheid betekent beter presteren en minder uitval door blessures.


Trainen bij Moventes

Ons team bestaat uit soft tissue therapeuten, sportmasseurs, fysiotherapeuten en trainers. Bij ons werken wij aan jouw bewegingskwaliteit. Of trainingen nu gericht zijn op conditie, snelheid of kracht, de basis is ‘goed bewegen’ want alleen dan kun jij jezelf verbeteren.

59 keer bekeken

AFSPRAAK MAKEN?

arrow&v

PIJNLOOS BEWEGEN, 

ZORGELOOS LEVEN